Anaeróbny tréning

3 min read

V tejto časti sa dozviete čo je anaeróbny tréning a jeho prínosoch pre zdravie. Oproti aeróbnej aktivite má totižto určité špecifiká ktoré treba spoznať.

Anaeróbny tréning, čo to je?

Anaeróbne znamená bez kyslíka. Anaeróbne cvičenie pozostáva z krátkych intenzívnych výbuchov fyzickej aktivity, ako je napríklad vzpieranie a šprinty, kde dopyt po kyslíku prevyšuje dodávku kyslíka.

Zatiaľ čo aeróbny tréning závisí od kyslíka, anaeróbny tréning je poháňaný energiou uloženou vo vašich svaloch procesom nazývaným glykolýza. Glykolýza je metóda, ktorou sa glykogén rozkladá na glukózu, známu aj ako "cukor" a premieňa ju na energiu. Glykolýza sa vyskytuje vo svalových bunkách počas anaeróbneho cvičenia bez použitia kyslíka, aby sa rýchlo produkovala energia, čím sa produkuje kyselina mliečna, čo spôsobuje únavu vašich svalov.

Kyselina mliečna je vedľajším produktom glykolýzy a tvorí sa, keď vaše telo rozbije glukózu na energiu. Účasť na pravidelnom anaeróbnom cvičení pomôže vášmu telu tolerovať a eliminovať kyselinu mliečnu efektívnejšie, tým pádom umožnuje efektívne trénovať telo.

Anaeróbny tréning šprint
Anaeróbny tréning šprint

Výhody anaeróbneho tréningu

Okrem toho, že vaše telo časom a tréningom účinne spracováva kyselinu mliečnu, má anaeróbne cvičenie veľký prínos pre vaše celkové zdravie. Anaeróbny tréning totižto:

  • Vytvára a udržuje svalovú hmotu, takisto je vhodné ak dopĺňate touto aktivitou už nejaké odcvičené cviky na chudnutie
  • Chráni vaše kĺby. Zvýšená svalová sila a svalová hmotnosť pomáhajú chrániť kĺby, ktoré vás chránia pred poškodením
  • Zrýchľuje metabolizmus. Anaeróbne cvičenie pomáha zvýšiť metabolizmus, pretože pomáha budovať a udržiavať svaly
  • Zvyšuje pevnosť a hustotu kostí. Anaeróbna aktivita zvýši silu a hustotu vašich kostí viac ako akýkoľvek iný typ cvičenia, čím sa znižuje riziko osteoporózy
  • Zvyšuje úroveň energie. Energia vášho tela závisí od glykogénu uloženého vo vašom svalstve ako energie. Pravidelné anaeróbne cvičenie zvyšuje schopnosť tela uchovávať glykogén, čím vám počas intenzívnej fyzickej aktivity poskytuje viac energie
  • Zvyšuje športovú výkonnosť. Pravidelný anaeróbny tréning zvyšuje silu, rýchlosť a výkon, čo v konečnom dôsledku pomôže zlepšiť športový výkon

 

 

Dúfam, že ste dostali chuť si dať trošku do tela a popri aeróbnej aktivite si doprajete aj poriadny náklad vo forme anaeróbneho tréningu.