Aeróbny tréning

3 min read

Aeróbny tréning je taká aktivita, pri ktorej dochádza ku spaľovaniu tukov, naštartovaniu metabolizmu a ak všetko podporíme aj kvalitnou stravou, tak odmenou bude úbytok na váhe. Samozrejme ideálne je, keď aeróbny tréning dopĺňajú nejaké cviky na chudnutie odcvičené predtým.

Čo si máme pod týmto termínom predstaviť?

Ide o taký druh cvičenia, kedy pri správnej intenzite, telo využíva ako prednostný zdroj energie zásobný tuk (pokiaľ ale cvičenie presiahne tzv. Aeróbny prah, tak začne ako zdroj energie pre pohyb používať ľahšie spracovateľný zásobný cukor, nie tuk). Hranica aeróbneho prahu je individuálna, ale často sa pohybuje cca v rozmedzí 60-70% maximálnej tepovej frekvencie človeka. Závisí však od veku a tréningu.

Po prekročení aeróbneho prahu nedochádza v tele dostatok kyslíka do všetkých buniek. Keďže tuk nemôže byť metabolizovaný bez kyslíka, telo začne používať cukor ako palivo. Vedľajším efektom spaľovania cukru nad aeróbnym prahom je tvorba laktátu vo svaloch (kyselina mliečna - asi všetci známej ten pocit "pálenia vo svaloch"). Tento laktát práve spôsobuje svalovú bolesť po pohybe, na ktorý nie sme zvyknutí, alebo je príliš intenzívny.

 

Ako dlho trvá aeróbny tréning?

Aeróbny tréning, na rozdiel od anaeróbneho tréningu by podľa odborníkov mal trvať najmenej 20 minút. Uvádza sa, že po 20 minútach sa telo prepne na režim spaľovania tukov. Aj táto hranica je celkom individuálna a myslím, že klasická aeróbna činnosť by mala byť dlhšia ako 20 minút. Je potrebné si uvedomiť, že ak začne telo cca po 15-20 minútach spaľovať tuky, tak by bola škoda tento proces "stopnúť". Čiže osobne odporúčam túto formu tréningu prevádzkovať minimálne 1 hodinu, nakoľko ide o menej náročnú formu tréningu.

Aeróbny tréning korčuľovanie
Aeróbny tréning korčuľovanie

Ako často by ste mali aeróbny tréning zaraďovať do prípravy?

Pokiaľ chcete zhodiť pár kíl tuku, tak sa odporúča aeróbne cvičenie zaradiť 5-6 x týždenne. Nesmiete však zabudnúť na posilňovanie - budovaním aktívnej svalovej hmoty, ktorá vám pomáha spáliť tuky. Čím viac svalov máte, tým viac potrebujete energiu na udržanie svalov. V prípade kombinácie aeróbneho a anaeróbneho tréningu sa vyžaduje aby bola prvá časť v poradí anaeróbna a až potom nasledovala aeróbna časť.

 

 

Nezabudnite na kladný prístup ku akejkoľvek aktivite - hlavne to má človeka baviť.